Un Sistem Educațional sănătos


Ne tot plângem că sistemul educațional este unul prost și neproductiv. Dar nu încercăm să contribuim cu nimic la îmbunătățirea acestuia. Aici mă refer la profesorii tradiționaliști care au rămas cu aceleași principii sovietice, la profesorii corupți care se plâng mai tot timpul că duc lipsă de materiale și utilaje și că programul școlar e prost, la profesorii care insistă pentru memorarea unor definiții și nu aceentuează gândirea logică. Păi bine oameni buni, atunci cum rămâne cu bugetul Ministerului Educației dacă vom continua să fim corupți ? De unde mai obținem acele materiale necesare pentru îmbunătățirea orelor ? Și de unde obținem viitori laureați a premilor Nobel dacă continuăm doar să memorăm definiții ?
O bună parte a vinei o are și Ministerul Educației. Suntem minți cu promisiuni că vom avea și noi în curând o reformă educațională adoptată la toate normele europene. Până atunci am să încerc să ușurez puțin munca acestora menționând câteva probleme care necesită neapărat soluționate.
  1. Reducerea numărului de ore și în același timp simplificarea numărului de teme. Dacă tot ne dorim specialiști calificați în diverse domenii, de ce nu le oferim  timp pentru a contribui la propria dezvoltare în domeniul în care și-ar dori să activeze ?
  2. Prezența mai multor profiluri. Fiecare din noi și-ar dori să activeze în diverse domenii dar nu avem posiblitatea să o facem, educându-ne doar cu 2 profiluri pe care le studiem doar în clasele liciale. Aici ar  fi bine să ne ghidăm după modelul sistemului educațional a țărilor europene. În România , elevii au posiblitatea de a alege mai multe profiluri cum ar fi „Profilul Științe Sociale”, „Profil Filologie”, „Profil Economic”, „Profil Matematică-Informatic”, „Profil Științe ale naturii” , în Spania elevii au de alege din „Profil de Arte”, „Profil de Științe și Tehnologii” și din „Profil de Științe Umaniste și Sociale” toate acestea fiind studiate de la o vârstă mult mai fragedă permițându-le elevilor o educație mult mai valoroasă și prin toate acestea dezvoltându-le capacitățile intelectuale.
  3. Gândim nu tocim. Programul școlar presupune câteva mii de definiții și formule pe când în Marea Britanie, SUA, Finlanda sunt de câteva ori mai puține. Câți laureați la Nobel avem noi și câți ei au ? Una din cauze e că noi accentuăm memorare și nu gândirea. Iar prezența mulțimilor de definiții sunt inutile și nefolositoare odată ce nu știm cum să le aplicăm în viața cotidiană.
  4. Reducerea complexității conținutului. Conținutul subiectelor este formulat foare grești, aici mă refer la abundența termenilor academici neîțeleși de elevi. Propun elaborarea unor manuale mult mai simple și excluderea termenilor sofisticați, iar conținutul să fie cât mai explicit.
  5. Excluderea limbajului de programare Pascal. Există o mulțime de limbaje de programare care ar avea un efect similar ca cel al Pascal-ului asupra gândirii logice în același timp va fi ceva actual și necesar. Pascalul este deja un limbaj de programare demodată și nefolositor, iar limbajul HTML care este deja studiat în mai multe țări europene le-ar oferi posiblitatea viitorilor programiști să-și învețe meseria de pe băncile liceului.
În loc de concluzie:
Sistemul Educațional de la noi din țară nu este în tocmai unul perfect având devieri enorme de la normele unui sistem educațional european dar nici unul total greșit. Necesită unele schimbări pentru a avea un sistem educațional sănătos și european în favoarea elevilor. Propun responsabililor de la minister crearea unui consiliu consultativ format din elevi pentru o colaborare într minister și elevi. Astfel elevii vor avea posiblitatea să-și expună problemele cu care se ciocnesc zilnic, pentru ca ulterior a fie soluționate.

și pe vox.publika

0 comentarii